nohate

Printscreen nohate.no

I mai 2019 ble det rullet ut en stor kampanje mot netthat, kalt «Rusken på nett». Bak aksjonen står nok en nyopprettet organisasjon ved navn NOhate.no. NOhate er støttet av store aktører som Schibsted, Telia og Elkjøp, Kavlifondet og Sparebankstiftelsen.

Erna Solberg var med på Youngstorget for å sparke i gang den offisielle åpningen av aksjonen. Formålet med «Rusken på nett» er etter organisasjonens egen definisjon «å rydde opp i søppelet i kommentarfeltene på internett».

Hatpratlovgivning og -kampanjer som innføres har lite eller intet å gjøre med et ønske om å rydde i kommentarfeltene. Dette handler om å skape en atmosfære hvor mottaker av budskapet har rett til å definere avsenders intensjon som "hat". Meningen med hele aksjonen er å få satt lokk på mange flere ytringer på nett, som bunner i folks frustrasjon av uvelkomne endringer av samfunnet.

For øvrig, hva med "hatet" som ytres mot alle islam-kritikere i form av sosial isolasjon, baktalelser, forsøk på å frata folk levebrødet, aksjoner hvor man lykkes med å frata folk levebrødet osv.

Kampanjen som Solberg blåste i gang synes å være svært selektiv med hensyn til hvilke ytringer, om hvilke tema, som man vil ha vekk. Det er derfor vanskelig å se denne aksjonen som noe annet enn et nytt forsøk på å redusere befolkningens rett til fri ytring om den elendige samfunnsutviklingen som vi bivåner.

Oddbjørn Jonstad
Oppegård, 29.9.2019